zaterdag 11 september 2010

Vervolg zuurdesem

Nadat het brood vorig weekend mislukt was en het papje afgelopen week is overleden (schimmelpluizen erop) ben ik vandaag begonnen met een nieuw zuurdesempapje. Nu van bloem en rogge in plaats van volkoren tarwemeel. Ik geef natuurlijk niet zomaar op. Het gaat echt wel een keer lukken om zelf een zuurdesembrood te bakken. Afgelopen week zo'n brood gekocht bij de Biomarkt in Amsterdam. Tjee, wat een megabrood, niet goedkoop maar wel lekker!

Even iets opmerkelijks: gisteren met opruimen van mijn hangmap 'gezondheid en voeding' (met het oog op de opleiding die aankomende donderdag begint) kwam ik een brochure tegen: Kennismaking met de vegetarische voeding (auteur Jan Dries). Oud boekje zo te zien, staat helaas geen jaar van uitgave in, beetje suf maar goed. Bij het doorbladeren valt mijn oog op de kop: Brood is dood. En daaronder : brood is dood, ook volkorenbrood. De schrijver geeft o.a. als argument: de hoge baktemperatuur van 220C maakt van de korst gecarboniseerd voedsel. Mooi, daar is mijn eerste onderzoeksvraag...!

Vooralsnog bak ik vannacht voor morgenochtend gewoon een brood (in de broodbakmachine) en hoop ik volgende week eindelijk eens een eigen zuurdesembrood gebakken te hebben!

Wordt wederom vervolgd. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten