donderdag 30 september 2010

Ahornsiroop aka Maple leaf syrup

Vandaag ontzettend veel informatie opgezogen op de Academie. Over regenwormen en de poep die ze uitscheiden = stabiele humus, die nodig is om de grond te voeden. Belangrijk punt: biologische (dynamische) boeren voeden de bodem (met compost en goed verteerde mest) en in de gangbare landbouw wordt de plant gevoed (door in wateroplosbare elementen, ofwel kunstmest). Toch een iets ander uitgangspunt. In mijn composthoop zitten mestwormen. Over een tijd gooi ik de compost over de tuin en dan worden de regenwormen gek: want compost is een delicatesse voor de worm. En zijn poep, de stabiele humus, is door alle belangrijke voedingselementen, onmisbare voeding voor de bodem waardoor de plant uiteindelijk prachtig groeit.

Verder over natuurlijke zoetmiddelen geleerd. Weg met die kunstmatige geraffineerde troep. Je wordt er door vergiftigd. Als opdracht kregen we mee om een zoetmiddel aan te schaffen waar we nog geen ervaring meehebben, en daar dan iets mee te koken of te bakken. Na de les meteen naar de natuurwinkel gereden en daar Ahornsiroop gekocht. Dit weekend ben ik jarig en bak ik cakes met ahornsiroop. Ben benieuwd wat de visite daar van vindt. Oja en verder gelijk een stageplek geregeld bij deze natuurvoedingswinkel. Ik ben welkom, leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten